Schermen zorgen voor beleving in de nieuwe bibliotheek
CleverDisplay voorziet de nieuwe bibliotheek in Almere van 63 schermen
Op 27 maart 2010 opent de nieuwe bibliotheek in Almere haar deuren. Een bibliotheek opgezet als in een winkel waarbij elk segment een andere beleving kent. CleverDisplay heeft de nieuwe bibliotheek voorzien van 63 schermen. Daarvan zijn 9 schermen in de centrale hal aaneengeschakeld als een videowall. Hiermee worden voorbijgangers verleid om een kijkje te komen nemen in de nieuwe bibliotheek. Alle schermen worden centraal aangestuurd maar worden onafhankelijk van elkaar van informatie voorzien.
Dionar, het Hoofddorpse bedrijf dat CleverDisplay op de markt zet, is zeer verheugd met de levering. Tom van Schaik, directeur Dionar: "Het volume en de ogenschijnlijke complexiteit biedt ons de mogelijkheid te laten zien waartoe CleverDisplay in staat is. De informatie op de schermen kan door medewerkers van de nieuwe bibliotheek volledig in eigen beheer worden verzorgd. Informatie over het weer, het laatste nieuws en nieuwsuitzendingen worden door het systeem automatisch gegenereerd en door de medewerkers toegevoegd."
Het systeem is dusdanig ingericht dat er op alle niveaus informatie kan worden toegevoegd. De beheerder van het systeem heeft zelf de mogelijkheid om op bepaalde niveaus rechten toe of af te wijzen. Het voordeel van CleverDisplay is de mogelijkheid om alle toepassingen mogelijk te maken in elke bestandvorm. Powerpoint-presentaties, streams, RSS-feeds, foto, tv- en filmbestanden en rechtstreeks plaatsen van teksten is mogelijk. Maar ook een combinatie van toepassingen. Zo kan bijvoorbeeld op een scherm de openingstijden worden vermeld, tegelijkertijd een commercial van een nieuw boek worden getoond en in de nieuwsbalk onderaan het scherm verschijnt het laatste nieuws van bijvoorbeeld Nu.nl, Volkskrant, Telegraaf of CNN.
Frans Bergfeld, Manager Dienstverlening de nieuwe bibliotheek: "Wij zijn zeer tevreden over de mogelijkheden van CleverDisplay. Wij kunnen nu in onze prachtige nieuwe bibliotheek bezoekers gericht van informatie voorzien. De gasten van het Nieuwscafé kijken naar BBC World en zien ook hoe laat de bibliotheek gaat sluiten. De jongeren in 'de achterbank' kijken naar TMF of MTV terwijl even verderop live meegekeken kan worden naar de games die gespeeld worden"
De videowall in de centrale hal op de begane grond is het meest in het oog springende scherm. Bij de informatiebalie en klantenservice op de 1e etage zijn 12 schermen gemonteerd. Daar komt functionele informatie op te staan zoals de programmering, wegwijzer en meest gestelde vragen en antwoorden. Dat de medewerkers zelf op een simpele en gebruiksvriendelijke manier deze informatie kunnen invoeren is de grote winst voor de nieuwe bibliotheek.