loader

Dreigend tekort aan chauffeurs tast economie aan

14-04-2011, 23:22 • 1395 keer gelezen  • 1 reactie
Dreigend tekort aan chauffeurs tast economie aan Opinie Dennis Mortier, directeur Consolid

Het tekort aan beroepschauffeurs is een bedreiging voor de economische vitaliteit van Nederland. Nederland is al eeuwen een transportland. Door onze ligging en grote zeehavens spelen wij een belangrijke rol in het bevoorraden van vooral Noordwest Europa. Al deze goederen moeten worden vervoerd binnen Nederland en daar buiten. Toen de economische crisis zich aandiende had dat direct invloed op de omzet van transportbedrijven. Nu de economie aantrekt en de komende jaren doorzet ontstaat er een flink tekort aan chauffeurs die over de juiste papieren beschikken. Maar dat is niet het enige probleem. De vergrijzing van Nederland zal in 2040 zijn hoogtepunt bereiken. Op dit moment bestaat de beroepsbevolking in Nederland uit bijna acht miljoen mensen. Dat neemt de komende jaren af tot zeven miljoen mensen. Transport en Logistiek Nederland verwacht de komende jaren een tekort aan 50.000 beroepschauffeurs. Het tekort wordt voor 85% bepaald door uitstroom. De overige 15% komt voort uit een verhoogde vraag vanwege de verwachte gematigde economische groei.

Een ontslaggolf, zoals aangekondigd bij defensie, biedt mogelijkheden voor de sector. Het is daarom goed dat werkgevers en vakbonden de handen ineen slaan in een poging de uitstroom bij defensie te richten op transport en logistiek. Eerdere ervaringen met inkrimping, zoals bij de TNT Post, laten echter zien dat dit moeizaam op gang komt. Dat is het gevolg van 'vergroeiing' met de historisch opgebouwde arbeidsvoorwaarden. De overheid, bij defensie ook de werkgever, zal dit probleem moeten onderkennen. Zij moet budget beschikbaar houden tijdens een overgangsperiode van bijvoorbeeld drie jaar om een overstap naar een andere sector met andere arbeidsvoorwaarden te faciliteren.

Verder pleit ik er nog voor dat het O&O fonds (Opleidings- en Ontwikkelingsfonds) in de transportsector ook opengesteld wordt voor detacheringorganisaties. Ik roep het SOOB-fonds (Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer) op de samenwerking op te zoeken met STOOF, het O&O fonds in de uitzendsector. Dit is eerder gebeurd in de metaalsector. Dat zal een positieve impuls geven aan de opleidingsinspanningen van de uitzendsector binnen het transport.

Maar op dit moment zal er al geïnvesteerd moeten worden in de opleiding van chauffeurs. Hier gaan de kosten weer voor de baat uit. Om aan de beschikbare papieren te komen moeten kandidaat-chauffeurs diverse opleidingen volgen. Deze opleidingen zijn erg kostbaar en schrikt een kandidaat af als hij dat zelf moet opbrengen. Ondernemers zijn nog aan het bijkomen van de klappen die zij hebben opgelopen. Zij zijn nog voorzichtig met investeren. Er wordt dus vooral naar organisaties als Consolid gekeken. Maar ook wij lopen een flink risico. Een garantie dat wij onze investeringen terugverdienen is niet te krijgen. Sterker nog, als wij de door ons opgeleide chauffeurs niet kunnen uitlenen zitten wij zelf met de gebakken peren.

En toch gaan wij het doen. We organiseren banendagen, investeren in onze digitale toepassingen, stoppen geld en energie in marketing en PR maar gaan vooral mensen aannemen. Simpelweg omdat wij onze opdrachtgevers zekerheid willen bieden. Zekerheid dat wij een betrouwbare partner zijn die goede mensen klaarstoomt om het probleem bij de opdrachtgever uit handen te nemen. Ondernemen is altijd risico nemen. Maar omdat wij onze selectieprocedure op een hoog niveau hebben gekregen en kunnen beschikken over onze eigen assessmentbureau Frink houden wij het risico beheersbaar.

Wij gaan met elkaar aan de slag, er is genoeg te doen.

Dennis Mortier, directeur Consolid

  Share

Dirk Koning • 24-06-2019, 18:48
Geachte redactie,

Ik zou graag een email willen versturen naar de heer Dennis Mortier.
Kan ik deze via u versturen, of heeft u een contactadres voor mij?
Ik vind het wel belangrijk dat deze ook daadwerkelijk gelezen gaat worden.

Hartelijke groet,

Dirk Koning

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar u gestuurd ter bevestiging van uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.